125x125 Ads

Solat umpama Handphone ?

Assalamualaikum,


Hello kepada korang yang sudi menyinggahkan diri di blog berbualsambal ni. Hope korang tak jemu jemu dengan entry aku yang akan datang. kalau nak cerita pasal update entry, aku takda la pandai goreng goreng sangat. lagi lagi nak touchup ni. hemtam je la. yang penting korang dapat ilmu walaupun sedikit. Insyaallah


"Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim."


Kalau entry sebelum ni aku kaitkan manusia dengan robot, kali ni aku nak kaitkan pula solat dengan handphone. sebelum ni korang just tahu handphone just untuk text, call, video call and etc. tapi pernah korang terfikir yang solat boleh diumpamakan ngan handphone.


Dah dapat gambaran ?





Tentu tak dapat kan..hehe...takpe takpe..betul tak kita guna handphone untuk berinteraksi ngan family, kawan ke, or yang someone special ke but penah korang terfikir yang solat pun begitu. tapi, solat (lima waktu) merupakan penghubung kita dengan Allah s.w.t.


Jom kita compare antara solat ngan handphone.


Dengan handphone kita dapat meluahkan perasaan kita sama ada happy ke , sedih ke , ngah berkecamuk ke, or berkongsi cerita tentang pakwe and makwe korang. Walaupun kita tak nampak ngan orang yang kita call or mesej, tapi kita tahu dia mendengar apa yang kita cakap or text dan bole memberi pendapat atau pandangan tentang apa yang dibualkan itu.






Sama seperti solat, bagi kita sebagai seorang muslim, kita seharusnya menjadikan solat sebagai wahana terbaik untuk kita berkongsi masalah, suka duka dengan Allah s.w.t. kerana Allah Maha Mendengar dan Maha Melihat.


Jadi lepas ni, apa-apa masalah pun berkongsi la dengan Allah s.w.t terlebih dahulu. lepas tu baru lah kita share ngan orang lain. Insyaallah kita akan mendapat kemanisan iman yang sebenar. Insyaallah



"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah, igatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (surah al-Rad` : 28)


Aminn

5 comments:

{ CeritaSekupang } at: 20 Januari 2012 pada 4:10 PTG berkata...

setuju dengan entri ini..nice entri.. :D

handphone kalau nak berbual kena ada duit tapi kalau solat percuma sja :D

{ Noah Navas } at: 20 Januari 2012 pada 4:12 PTG berkata...

betul tu...
setuju sangat2...
lagi ditambahkan rezeki..
innsyaallah..

{ The Everyting In My Life } at: 20 Januari 2012 pada 4:37 PTG berkata...

setuju2....a lot of things that we do dgn phone...cmtu gak la ng solat...cuma hp xda respon klau org x angkat phone...tp dgn doa dlm solat...Allah bg respon :)
lambat atau cepat je :)

{ Noah Navas } at: 20 Januari 2012 pada 4:40 PTG berkata...

subhanallah btol tu...
orang yg bersungguh2 meminta pertolongan drpd allah, nescaya allah akan membantu nya..insyaallah

{ Kira Kekuri } at: 20 Januari 2012 pada 9:47 PTG berkata...

sangat setuju ;)

 

Copyright © 2010 • Berbual Sambal • Design by Dzignine