125x125 Ads

Solat Berjemaah bukan SATU bebanan

10 comments
Assalamualaikum,


Hai kepada semua blogger dan reader sekalian. memang da lama sangat tak update blog ni. tapi takpe masa cuti hari ni aku manfaatkan sepenuhnya untuk update entry . huhu



Solat berjemaah? susah ke ? 



Sudah sedia kita maklum bahawa solat berjemaah amat digalakkan dan menjadi tuntutan kepada setiap individu muslim terutama muslimin untuk berjemaah setiap kali azan berkumandang. tapi sudah kita sedia maklum masyarakat kita pada hari ini amat liat sekali untuk menunaikan solat lima waktu secara berjemaah. terutamanya solat fardhu SUBUH dan ISYAK.


Rasulullah saw bersabda, maksudnya;
 “Solat yang paling berat bagi orang-orang munafik adalah solat Isya dan Subuh, seandainya mereka mengetahui keutamaan yang ada pada dua solat itu pasti akan mendatanginya meskipun dengan merangkak.” (riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim)

 Melalui hadis ini kita dapat melihat keutamaan solat secara berjemaah. Nabi Muhammad S.A.W amat mengambil kira pentingnya solat secara berjemaah bahkan telah menjadi satu adat kebiasaan para sahabat Nabi di zaman itu mengenali orang-orang sekeliling melalui solat berjemaah. Sesiapa sahaja yang tidak solat jemaah pada ketika itu akan dikatakan munafik.


Maksud Hadis Nabi S.A.W :

"Demi yang jiwaku ada ditanganNya, sungguh aku telah berniat kuat untuk memerintahkan agar dikumpulkan kayu bakar kemudian aku perintahkan solat dan dikumandangkan adzan untuk solat, kemudian aku perintah seseorang untuk mengimami manusia dan aku akan mendatangi orang-orang yang tidak menghadiri solat maka akan aku bakar rumah-rumah mereka. Demi yang jiwaku ada di tangan-Nya, seandainya salah seorang dari mereka mengetahui bahwa dia akan mendapatkan sekerat daging atau dua iga kambing yang bagus pasti dia akan menghadiri solat isya’. ” (riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim, dari lafaz Imam Bukhari)



Dulu masa kita dibangku sekolah, ustaz dan ustazah kita selalu nasihat kita, "Solat lima waktu sorang sorang adalah baik dan solat berjemaah adalah lebih baik, jadi seelok eloknya kamu mengerjakan amalan yang lebih baik itu."


Ada hadis yang diriwayatkan mengatakan bahawa solat secara berjemaah lebih baik daripada solat bersendirian sebanyak 25 atau 27 kali ganda.


SERONOK bukan ?!



#Pertama : 

Sabda Nabi S.A.W. bermaksud :

“Solat berjemaah itu lebih baik daripada solat bersendirian 27 kali ganda” (riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim)

#Kedua :

Sabda Nabi S.A.W. bnermaksud :

“Solat seseorang dengan berjemaah itu digandakan 25 kali ganda berbanding solat yang dikerjakan di rumah atau di pasar. Demikian itu, kerana apabila seseorang berwuduk dan menyempurnakan wuduknya, kemudian pergi ke masjid dengan tujuan khusus untuk solat, maka setiap kali ia melangkah kaki, diangkat satu darjat dan dihapuskan satu dosa. Dan bila ia mengerjakan solat, maka malaikat sentiasa memohon rahmat kepadanya selama ia berada di tempat solat selagi ia tidak berhadas (doanya iaitu): “Ya Allah, ampunilah dia ya Allah kasihanilah ia. Dan (para malaikat sentiasa mendoakan) selama ia menanti solat” (riwayat Imam Muslim).


Kajian sains juga telah mengakui secara sainstifik tentang kelebihan solat berjemaah ini.

Pengarah Bahagian Keluarga, Sosial dan Komuniti, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Dr. Abdul Ghaffar Surip berkata, hasil kajian John Herbert mendapati sentuhan antara bahu jemaah ketika solat mampu menyeimbangkan cas elektrik positif dan negatif yang terdapat dalam tubuh manusia menjadikan tubuh lebih segar dan bertenaga.

Beliau berkata,

“Tubuh manusia terdiri daripada dua cas elektrik iaitu cas positif dan negatif. Setiap aktiviti harian kita tidak kira bekerja, beribadat atau berehat banyak menggunakan tenaga yang menyebabkan berlakunya pertukaran cas positif dan negatif yang menyebabkan ketidakseimbangan cas tersebut di dalam tubuh. Ini menyebabkan tubuh berasa letih dan tidak bermaya. Oleh itu, cas ini perlu diseimbangkan semula untuk memulihkan tubuh badan kita iaitu dengan cara menunaikan solat berjemaah yang merangsang proses pertukaran cas elektrik dalam tubuh kita tersebut."


Ada kalanya rumah sangat dekat dengan masjid, tapi kita amat liat sekali untuk melangkah ke sana apabila azan berkumandang. berbalik pada hadis di atas tadi, setiap langkahan kita ke masjid untuk tujuan menunaikan solat, akan diangkat darjatnya dan dihapuskan satu dosa. tidak terhenti di situ sahaja, malaikat akan sentiasa memohon rahmat kepada Allah s.w.t. 


“Ya Allah, ampunilah dia ya Allah kasihanilah ia. Dan (para malaikat sentiasa mendoakan) selama ia menanti solat” (riwayat Imam Muslim).


Mulakanlah langkahan kita ke masjid terutamanya kepada kaum muslimin. kepada kaum muslimat anda tidak digalakkan untuk solat berjemaah di masjid, takut-takut boleh menimpulkan fitnah. 




#Pesanan kepada kaum muslimat, 

 

Kahwinlah cepat cepat. nanti kalau suami kalian pergi ke masjid untuk solat berjemaah, walaupun kalian solat bersendirian di rumah, kalian juga akan beroleh pahala seperti mana yang suami kalian perolehi daripada solat berjemaah di masjid. INDAH bukan ? !!   


Jazakallah


 
 
Baca lagi »

Musibah Datang , Sabar Menanti

2 comments
Assalamualaikum,


Hai, kepada rakan-rakan seperjuangan sekalian..sudah lama agaknya diri ini tak update blog..biasalah sibuk dengan kerjaya baru , balik pun da agak malam..





Semalam ada seorang hamba Allah yang sudi memberikan sebuah buku berjudul, "TIP dan TRIK Usrah". .tak sempat nak baca lagi, tapi da belek belek sikit..kandungan  mantap dan amat berguna dalam kita mengendalikan usrah..syukran jazilan ya ukhti..


Hikmah di sebalik musibah?


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,  

“Apabila Allah menghendaki hamba-Nya mendapatkan kebaikan maka Allah segerakan baginya hukuman di dunia. Dan apabila Allah menghendaki keburukan untuknya maka Allah akan menahan hukumannya sampai akan disempurnakan balasannya kelak di hari kiamat.” (HR. Tirmidzi)


Kita dapat lihat di dalam hadis yang agung ini Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memberitakan bahwa ada kalanya Allah ta’ala memberikan musibah kepada hamba-Nya yang beriman dalam rangka membersihkan dirinya dari kotoran-kotoran dosa yang pernah dilakukannya selama hidup. Hal itu supaya nantinya ketika dia berjumpa dengan Allah di akhirat maka beban yang dibawanya semakin bertambah ringan.


Demikian pula terkadang Allah memberikan musibah kepada sebahagian orang akan tetapi bukan karena rasa cinta dan pemuliaan dari-Nya kepada mereka namun dalam rangka menunda hukuman mereka di alam dunia sehingga nanti pada akhirnya di akhirat mereka akan menyesal dengan tumpukan dosa yang sedemikian besar dan begitu berat beban yang harus dipikulnya ketika menghadap-Nya. Di saat itulah dia akan merasakan bahawa dirinya memang benar-benar layak menerima seksaan Allah. Allah memberikan kurnia kepada siapa saja dengan keutamaan-Nya dan Allah juga memberikan hukuman kepada siapa saja dengan penuh keadilan. Allah tidak perlu ditanya tentang apa yang dilakukan-Nya, namun mereka -para hamba- itulah yang harus dipertanyakan tentang perbuatan dan tingkah laku mereka.


Kenapa perlu bersabar?


Kerana di hujung jalan kesabaran itu, terdapat kesudahan yang dibanjiri dengan nikmat-nikmat kesempurnaan.


al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullah berkata,  

“Sesungguhnya Allah memiliki hak untuk diibadahi oleh hamba di saat tertimpa musibah, sebagaimana ketika dia mendapatkan kenikmatan.” Beliau juga mengatakan, “Maka sabar adalah kewajipan yang selalu melekat kepadanya, dia tidak boleh keluar darinya untuk selama-lamanya. Sabar merupakan penyebab untuk meraih segala kesempurnaan.”



“Dan orang yang sabar kerana mengharapkan keredhaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara sembunyi atau secara berterang-terang dan mereka pula menolak kejahatan dengan kebaikan; orang itulah mendapat tempat kesudahan (yang baik), (yaitu) syurga-syurga ‘Adn, mereka masuk ke dalamnya bersama dengan orang yang saleh dari nenek moyangnya, pasangan-pasangannya dan anak cucunya, sedang malaikat masuk ke tempat mereka dar semua pintu; (sambil mengucapkan), “Selamat sejahtera atasmu karena kesabaranmu.” Maka alangkah nikmatnya tempat kesudahan itu,”
(Ar-Ra’d; 13: 22-24)





Bersabar..bersabar.. dan Berdoa


Apabila kita ditimpa musibah, banyakkan bermohon kepada Allah. Berdoalah tanpa jemu. Mintalah daripadanya. Tidak kiralah walau cepat atau lambat termakbulnya doa itu, jangan sedikitpun timbul rasa putus asa. Apabila hamba-Nya berdoa,Allah s.w.t mempunyai 3 jawapan pada Doa’:


Pertama: Ya
Kedua: Ya, tapi bukan sekarang.
Ketiga: Ada perancangan yang lebih baik untuk dirimu


Tidak ada yang ‘tidak’, teruskan berusaha dan berdoa.

 
Wahai jiwa hamba, percayalah pada-Nya…
Setelah kita mengetahui betapa indahnya sabar, maka sekarang pertanyaannya adalah: sudahkah kita mewujudkan nilai-nilai kesabaran ini dalam kehidupan kita? Sudahkah kita menjadikan sabar sebagai rukun kebahagiaan kita? Sudahkah sabar mewarnai hati, lisan, dan gerak-gerik anggota badan kita?


La Tahzan, Innallah hama`ana
Baca lagi »

GLOBAL MARCH TO JERUSALEM

1 comments
Assalamualaikum,




Hai, kepada umat Islam sekalian.


Adakah kita tahu tanggungjawab kita terhadap Palestin?


Pasti ada orang menanyakan kenapa Palestin ? Sedangkan rakyat Malaysia ada jugak yang susah.


Adakah kita mampu berdiam diri dan membisu ?


Ayuh syabab syabab sekalian, masanya sudah tiba. Marilah kita berkongsi rasa berkongsi keprihatinan dan berkongsi susah senang terhadap saudara kita di Bumi Palestin. Kita pernah dengar kegagahan Salehuddin Al-Ayubi dalam mempertahankan hak umat Islam di Palestin.


Ingatlah, "Barangsiapa yang tidak mengambil berat tentang saudaranya sesama Islam, mereka bukan termasuk dalam kalangan kami." (Maksud Hadis)


Cuba bayangkan, kita lahir di sebuah negara, keluarga kita di sana, kebahagiaan kita di sana jugak. tiba tiba suatu hari ada orang asing datang dan menghalau kita daripada negara kita itu. Apakah kita rasa? adakah kita akan mampu mendiamkan diri? HAK kita pasti kita pertahankan. Samalah seperti Palestin. hari hari mereka dihujani peluru zionis LATNATULLAH, ratusan nyawa yang tidak berdosa terkorban saban hari, ruamh rumah mereka di bom, sekolah mereka di hancurkan, dan yang paling penting, Masjid AL-Aqsa diceroboh. Adakah kita mampu mendiamkan diri ? Sedarlah wahai sahabatku, mereka (rakyat Palestin) menunggu pertolongan daripada kita.





AYUH BANGKIT, usah bagai "lembu dicucuk hidung." sudah menjadi kewajipan kita untuk membantu saudara kita di Palestin. Walaupun kita tidak mampu berada di front liner, kita boleh menyalurkan bantuan dalam bentuk wang ringgit, tenaga, mahupun idea yang berkaitan dengan Palestin.


“Tidaklah berlaku Qiamat, sehingga kaum Muslimin memerangi kaum Yahudi sehingga kaum Yahudi itu bersembunyi di sebalik batu & pohon kayu; lalu batu & pohon kayu itu berkata : “Hai org Islam! Ini, org Yahudi ada di belakang saya. Kemarilah! Dan bunuhlah dia!”, kecuali pohon Gharqad, kerana sesungguhnya pohon itu adalah drpd pohon Yahudi.“. InsyaAllah. Jom sama-sama menjaga agama Allah. Selamatkan Palestin, Bebaskan Al Aqsa. 
Minta sebarkan
 
 
 
Jazakallahu khairan




Baca lagi »

BCR Kontest 2# | How I Met BCR

10 comments
Assalamualaikum,






Hai kepada blogger blogger malaysia yang tak kering ilmu untuk dikongsikan bersama. Entri kali ni Noah nak berkongsi pengalaman , suka duka selama Noah berada di BCR (Blogger Chat Room).


"Sesebuah persahabatan tidak akan terjalin jika tidak ada perkenalan."


Pada mulanya, Noah pun tak tahu apa itu BCR ... sehinggalah dipertemukan oleh sahabat Noah yang merangkap sebagai admin BCR (2nd big Boss) , Red ..  Kenal tak ? kalau tak kenal tak tahu la.. nak cakap femes takda la femes mana pun..pasan je lebih.. hihihi (maaf red). tak berapa ingat tarikh sebenar, tapi dalam akhir tahun lepas sebelum STPM. First time tengok memang serabut kepala otak. dengan ikon ntah pape je. "flying kick la, bunuh la, broom broom la n etc." Bermulalah kisah suka duka aku di chatroom ni.


"Tak kenal maka Tak CINTA, tapi bila da CINTA, tak terbuat keje keje yang lain. Asik nak mengadap BCR je.. addict !!!!" hihi


Siang malam silih berganti, daripada biru da jadi hijau, bila la nak merah ni. Tu la cita-cita Noah masa mula-mula masuk BCR. nak merah jugak. Abis penat nur jack jack Jejaka Terhangat supaya naik Noah admin, tapi misi murni tersebut tak penah berjaya. Takpe la. Kita tahu, siapa la kita ni. (nada sedih). Tapi sekarang ni JT da lepaskan jawatannya kat CL (Cik Lembu Ladies). Sedih gak la bila dapat tahu JT da tak take over jadi owner BCR lagi. Banyak yang Noah dapat daripada JT (abang long BCR)...


“Bila la gath kat Johor plak ea ? “


Hatiku sayu apabila melihat gelagat dan karenah kanak-kanak riang di bawah .
 

Kak N (kak long BCR), Zaza (Nenek lampir), Yuu Hidayu (selalu cari pasal ngan aku)

 
walaupun takda kat situ, tetap ku rasa kedinginan persahabatan mereka... ^^



masing masing tunjuk belang mereka.. 

 betul lapar tengok Jejaka Terhangat makan.. (orang kuat BCR)


*takpe takpe.. ada ubi ada batas, ada hari boleh ku balas.. :wargh


 banyak yang Noah dapat daripada BCR ni. contoh, dapat lepaskan  geram.. seronok bila tengok icon yang ganas ganas..rasa macam diri ni gangster internet plak..haha...tapi yang paling penting mengajar Noah tentang erti persahabatan.. walaupun ada terasa dekat seseorang, tapi biasa lah. kita manusia tidak lari daripada melakukan kesilapan. sebab kesilapan itulah yang akan mengajar kita untuk menjadi manusia yang lebih baik.


"Tidak sempurna iman seseorang itu apabila dia tidak menyanyangi saudaranya seperti mana dia menyanyangi diri mereka sendiri."


untuk pertama kalinya Noah nak tag 




*takda nait pun nak menang, ramai lagi yang lagi best.... yang penting 
, "ukhwah fillah abadan abada"

Wassalam..


Baca lagi »

Waktu ?

1 comments
Assalamualaikum, 


Hai blogger sekalian. Pada hari Jumaat , Sayyidul Ayyam ni aku nak berkongsi apa yang aku dapat dalam khutbah solat Jumaat di Surau Jumaat Impian Emas, Johor tadi. 


Firstly tadi aku pegi solat agak awal sebab kena jumpa pengerusi pengerusi surau dan masjid di daerah Johor Bahru. tapi bukan itu yang aku nak share...huhu...





Demi waktu? Adakah kamu dalam kerugian ?


As-Syahid Hassan al-Banna mengatakan bahawa waktu itu merupakan kehidupan. ini bermakna waktu adalah lebih berharga daripada emas. Biasa orang cakap , "Masa itu ibarat emas". betul tak ?


Pernah korang mendengar , "Rebutlah kamu lima perkara sebelum lima perkara" ?


Rasulullah S.W.T pernah bersabda dengan perkataan di atas. 

"Rebut masa muda kamu sebelum saat tuamu, waktu sihat kamu sebelum waktu sakitmu, waktu kaya kamu sebelum kamu miskin, masa lapang kamu sebelum kamu sempit dan masa hidup kamu sebelum kamu mati."


Sesungguhnya waktu muda inilah merupakan waktu yang paling kuat di antara waktu kanak-kanak dan waktu tua nanti. Jadi, marilah kita sementara ada kudrat dan kekuatan untuk kita memperbanyak amal ibadat kepada Allah S.A.W supaya kita tidak menyesal di kemudian hari.


Saidina Umar Al-Khattab pernah berkata,

"Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi, dan apabila engkau berada di waktu pagi, janganlah engkau menunggu petang. Dan gunakanlah dari sihat engkau bagi masa sakit engkau dan dari hidup engkau dari masa mati engkau."





Suka aku ingatkan diri sendiri dan para sahabat blogger sekalian, waktu muda inilah waktu yang paling baik untuk kita beribadat kepada Allah S.A.W. yela, kebiasaannya masyarakat hari ini sering mengendahkan bab bab agama. sebab diorang beranggapan , "kalau da tua nanti baru nak bertaubat, masa muda ni kita enjoy dulu." betul tak ? itu la..banyak sangat diorang disogokkan dengan hal hal duniawi. 


"Semoga kita tergolong dalam kalangan orang yang bertaqwa."


Insyaallah di lain kesempatan kita berkogsi ilmu ea. Harap korang pun tak jemu ea jengok jengok blog berbual belacan sambal ni...


Highlight :
1 Jun - 3 Jun 2012 





Aminn..
Baca lagi »

# Wordless Wednesday #

2 comments
Assalamualaikum






AMINN....
Baca lagi »

Perkampungan Mawaddah wa Rahmah

1 comments
Assalamualaikum,


Hai blogger guys and blogger gulrz. aku harap korang berada dalam keadaan sihat walhafiat ea. maklum la sekarang ni musim hujan. pandai pandai la jaga kesihatan tu. huhu


Entry kali ni aku nak promote satu program yang telah dikepalai oleh aku and the geng. agak pecah kepala gak kiteorang nak buat program yang agak besar. tapi atas komitmen yang ditunjukkan oleh geng-geng lain akhirnya siap gak kertas keje dan design untuk program ni. 


PROGRAM PERKAMPUNGAN MAWADDAH WA RAHMAH
RM 150
17 TAHUN HINGGA 25 TAHUN.
1 JUN 2012 - 3 JUN 2012 ( 3 HARI 2 MALAM )
JEMPUTAN PENCERAMAH KHAS DARI SINGAPURA DAN KELANTAN
*KUMPULAN NASYID UNIC (dalam perbincangan)


*page promosi

 *tentatif program


kepada yang berminat sila berhubung terus dengan aku. sila tinggalkan email anda di kotak komen di bawah. atau private message aku di alamat email muhamadnurlokman@gmail.com


Kerjasama daripada anda amat kami hargai.


"Sesungguhnya kalau kita membantu agama Allah, insyaallah Allah pasti akan membantu kita."


AMINN
Baca lagi »

Siapa yang Mulia di sisi Allah ?

2 comments
Assalamualaikum.

Hai, da lama tak dengar habaq bite korang...haha, padahal aku yang da lama tak update blog. da berhabuk aku tengok entry aku ni. sabar je la nak bersihkan ni. huhu

Hari ni aku nak berkongsi sebuah riwayat hadis yang diriwayatkan,



Ketika itu Rasulullah sedang duduk berkumpul dengan para sahabat termasuklah Saidina Abu Bakar , Saidina Umar, Saidina Ali dan lain-lain. Lalu kemudian Baginda menanyakan kepada para sahabat,


"Wahai sahabatku, tahukah kalian siapakah hamba Allah yang mulia di sisi ALLAH ?"(para sahabat terdiam)

Lalu kemudian ada seorang sahabat berkata,

"Para Malaikat ya Rasulullah"

Baginda menjawab,
"YA, para Malaikat itu mulia. Mereka dekat dengan Allah dan sentiasa bertasbih kepada Allah S.W.T. tentulah mereka mulia. tapi bukan itu yang Ku maksudkan.”

Sahabat kembali terdiam. lalu ada seorang sahabat berkata,
"tentu para Nabi dan Rasul ya Rasulullah yang Mulia."

Baginda tersenyum lalu berkata,
"YA, para nabi dan rasul sememangnya mulia. merekalah yang membawa utusan daripada Allah S.W.T di muka bumi ini. Bagaimana mungkin mereka tidak mulia. tapi ada lagi yang mulia ya sahabatku."
  
Para sahabat terdiam dan tertanya,”siapa lagi yang orang yang mulia?”

Hingga seorang sahabat kembali berkata,
ya Rasulullah, adakah kami sahabatmu, adakah kami yang mulia itu ya Rasul?”( Baginda memandang wajah sahabat satu persatu dan baginda tersenyum.)

Baginda berkata,
tentulah kalian mulia, kalian membantu perjuanganKu dan dekat denganKu, bagaimana mungkin kalian tidak mulia. Tapi ada lagi yang mulia.”

Para sahabat terdiam semuanya, mereka tidak mampu berkata apa-apa lagi.
Tiba-tiba nabi Muhammad S.A.W merundukkan wajahnya, tiba-tiba baginda menangis di hadapan sahabat-sahabatnya.

Para sahabat pun tertanya, “Mengapa kau menangis ya Rasulullah?”

Lalu baginda mengangkat wajahnya terlihat bagaimana air mata berlinang membasahi pipi dan janggutnya.

Baginda berkata,
Wahai sahabatku, tahukah kalian siapa yang mulia itu? mereka adalah manusia-manusia yang akan lahir jauh dari wafatku nanti. Mereka sangat menyintai Allah S.W.T dan tahukah kalian mereka tidak pernah melihat wajahku, mereka tidak pernah memandangku, mereka tidak hidup dekat denganKu seperti kalian. Tapi mereka begitu rindu kepadaKu, dan saksikanlah wahai sahabatku semuanya, aku pun rindu kepada mereka. Mereka yang mulia itu adalah

UMMATKU”

Bayangkan baginda menitiskan air matanya semuanya sahabat menangis.

Tolong tanyakan kepada diri korang semua, siapakah yang dirindukan baginda, siapa yang sentiasa didoakan baginda setiap waktu. Demi Allah, sekarang tolong Tanya diri kita masing-masing, Tanya ke dalam hati, sudahkah korang mencintai baginda, tolong bayangkan siapa idola korang selama ini , lihat bagaimana kita lalai kepada baginda, kita bangga dengan artis-artis pujaan, kita bangga dengan pemain-pemain bola sepak. 

Tolong katakan sudah berapa lama kita lalai di dunia, sudah berapa lama kita lalai kepada baginda. Kalau kita ummat baginda, tolong Tanya diri kita. Sudahkah kita mencintai baginda. Sudahkah ada air yang berlinang rindukan baginda.

Mari kita hidupkan rasa cinta kepada baginda. Semoga kelak dipandang mahsyar kita dapat berkumpul bersama-sama dengan Rasulullah S.A.W.




Jazakallahukhair

Baca lagi »

Solat umpama Handphone ?

5 comments
Assalamualaikum,


Hello kepada korang yang sudi menyinggahkan diri di blog berbualsambal ni. Hope korang tak jemu jemu dengan entry aku yang akan datang. kalau nak cerita pasal update entry, aku takda la pandai goreng goreng sangat. lagi lagi nak touchup ni. hemtam je la. yang penting korang dapat ilmu walaupun sedikit. Insyaallah


"Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim."


Kalau entry sebelum ni aku kaitkan manusia dengan robot, kali ni aku nak kaitkan pula solat dengan handphone. sebelum ni korang just tahu handphone just untuk text, call, video call and etc. tapi pernah korang terfikir yang solat boleh diumpamakan ngan handphone.


Dah dapat gambaran ?





Tentu tak dapat kan..hehe...takpe takpe..betul tak kita guna handphone untuk berinteraksi ngan family, kawan ke, or yang someone special ke but penah korang terfikir yang solat pun begitu. tapi, solat (lima waktu) merupakan penghubung kita dengan Allah s.w.t.


Jom kita compare antara solat ngan handphone.


Dengan handphone kita dapat meluahkan perasaan kita sama ada happy ke , sedih ke , ngah berkecamuk ke, or berkongsi cerita tentang pakwe and makwe korang. Walaupun kita tak nampak ngan orang yang kita call or mesej, tapi kita tahu dia mendengar apa yang kita cakap or text dan bole memberi pendapat atau pandangan tentang apa yang dibualkan itu.






Sama seperti solat, bagi kita sebagai seorang muslim, kita seharusnya menjadikan solat sebagai wahana terbaik untuk kita berkongsi masalah, suka duka dengan Allah s.w.t. kerana Allah Maha Mendengar dan Maha Melihat.


Jadi lepas ni, apa-apa masalah pun berkongsi la dengan Allah s.w.t terlebih dahulu. lepas tu baru lah kita share ngan orang lain. Insyaallah kita akan mendapat kemanisan iman yang sebenar. Insyaallah



"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah, igatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (surah al-Rad` : 28)


Aminn
Baca lagi »

Kita ? Robot? Apa samanya?

5 comments
Assalamualaikum,


Hai kepada semua yang mengenali.. skema la plak ayat..hehe... terutama to budak-budak BCROOM.NET yang saban hari banyak berkongsi idea...(saje je nak amik hati, kot kot dapat jadi ADMIN)





Robot?


Mesti korang agak terpinga-pinga yang tajuk entry aku kali ni. takpe takpe takpe. maybe korang lebih tertarik ngan tajuk-tajuk yang pelik. haha. Cuba kita bayangkan yang diri kita ni sebuah robot yang berkhidmat untuk tuan kita sendiri.


Adakah kita nak jadi robot yang tak mendatangkan apa apa kepada tuan nya?


Robot merujuk kepada kita, tuannya pula merujuk kepada ALLAH s.w.t. Ini bermakna adakah kita nak menjadi seorang hamba yang terlalu leka dengan kesenangan yang kita nikmati pada hari ini sehingga mengabaikan tanggungjawab kita terhadap ALLAH s.w.t. Kita lihat pada hari ini, ramai rakan kita yang telah menyimpang jauh dari landasan yang sebenar. 


Adakah kita mampu berdiam diri ?



 

Jadi, kita harus menjadi mursyid kepada rakan rakan kita agar dapat sama sama membimbing antara satu sama lain agar kembali kepada landasan yang sebenar yang mencari keredhaan ALLAH s.w.t. dan janganlah menjadi seperti sebuah robot yang tak berguna kepada tuannya. 


Apabila robot itu tidak mendatangkan manfaat kepada tuannya, pasti tuannya akan mencabut plug atau bateri pada badan robot itu.


 

*tentu sekali kita akan rasa menyesal dengan apa yang kita lakukan dahulu. masa berjalan begitu pantas. sedar ataupun tidak sedar kita meningkat dewasa. dunia persekolahan sudah kita tinggalkan. kini, kita menempuh dunia yang sebenar yang banyak cabaran. jadi, kita harus menyiapkan diri agar tidak leka dengan berbagai bentuk sogokan yang cuba untuk melemahkan kita terutamanya umat islam.


kata-kata orang yahudi

"Jangan harap kamu (umat islam) dapat mengalahkan kami selagi jumlah solat berjemaah di masjid pada waktu subuh tidak seramai jumlah umat islam solat hari jumaat."


Wassalam
Baca lagi »

Luahan Hati Dato` Dr Hasan Mohamed Ali mengenai DSAI

2 comments
Assalamualaikum,



Hai sume. maybe entry aku yang lepas buatkan korang tak sedap nak membaca nye. tapi aku menulis berdasarkan research yang selama ni aku buat mengenai politik-politik Malaysia. Aku bukan la pro-Kerajaan semata-mata, tapi hanya Allah je tahu.





*Kenapa susah sangat terima hakikat*


Bukti da jelas bila Dato` Dr Hasan Ali, bekas bEXCO negeri Selangor yang memberi pandangan sendiri tentang DSAI. ni bukan la omong kosong. Beliau sendiri yang bercakap mengenainya. Lihat la petikan video yang diambil daripada youtube.




Betul kata beliau, bila DSAI jadi PM , peribadi DSAI yang tak sesuai untuk mentadbir negara kita. ni bukan sekadar cakap-cakap kosong, tapi beliau sendiri telah mengkaji tentang DSAI.


*Hanya jauhari yang mengenal manikam*


Adakah korang nak DSAI jadi PM kita ? siapa pun gembira bila dapat menawan Putrajaya, tapi dalam kegembiraan itu kalau air mata berderai kalau tengok agama islam ntah ke mana, bangsa Melayu ke mana, institusi raja ntah ke mana, PEKIKAN kemengan itu tak banyak maknanya.


"ALLAH yang merancang , dan kita merancang, perancangan ALLAH lah yang akan berjaya"


Kita akan berasa gembira bila pemerintahan negara kita mengangkat soal agama Islam ke darjat yang paling mulia dan tinggi.


Aminn.


Menulis bukan sekadar menulis, 
menulis berdasarkan fakta.
Sejarah mengajar kita untuk lebih baik daripada sebelumnya
Insyaallah

Baca lagi »

Penegak Islam dipecat, Pengkhianat bangsa diangkat

14 comments
Assalamualaikum,


Hai kepada sume blogger guys and blogger gurlz. Mesti korang da dapat gambaran kan yang entry kali ni aku buat isu pasal apa. tapi ada gak yang tak tahu lagi. takpe, kita berkongsi maklumat bersama.

 
''Pengkhianat''
   
        '' Pembela Agama''


''"Mahkamah Bebaskan Anwar Ibrahim?"


Baru tadi aku dengar berita ni daripada kawan se-office dengan aku. Agak terkejut gak macam mana lah dia boleh dibebaskan daripada tuduhan liwat. tapi yang aku pelik gak ramai betul yang jadi pengikutnya masa perbicaran tadi pagi. seawal 5 pagi tadi dorang da berkumpul di depan Istana Kehakiman Jalan Duta. lebih daripada 5000 orang pengikutnya berkumpul di situ. Siapa dia ? Sampai begitu sekali diagung-agung kan. Subhanallah.


"Masa Himpun Sejuta Umat kat Shah Alam tak nak turut serta plak. tentang aqidah umat islam diketepikan. Manusia diagung-agungkan."

 
Oke, tu satu hal. Isu yang ni pulak tentang Dato` Dr Hassan Ali dipecat daripada ahli jawatankuasa PAS pusat. Kenapa beliau dipecat? padahal beliau seorang yang meletakkan prinsip agama islam di tangga yang teratas sekali. PAS mendakwa beliau telah lari daripada landasan jalan politik PAS. Ke mana prinsip PAS sebelum ni yang menegakkan agama islam? adakah PAS sudah di bawah telunjuk parti politik DAP ? PAS sekarang ni seolah-olah telah menjadi orang kanan DAP yang hanya duduk diam apabila DAP bersuara.


Contoh yang mudah diambil petikan video daripada youtube yang mengenai Nga Kor Ming ahli DUN Taiping yang menghina menteri besar Perak DS Zambry.






Melihat daripada petikan video ni, kita dapat lihat yang orang-orang PAS hanya mampu duduk diam apabila ahli DUN taiping itu menghina orang islam sendiri. MASHA-ALLAH


Takpe lah. Ni baru kehidupan di dunia. Manusia boleh menghukum sewenang-wenangnya. TETAPI di akhirat kelak mulut akan diikat, hanya tangan dan anggota lain yang berkata-kata yang menjadi saksi sepanjang hidup kita di dunia ni. Sebagai insan yang waras kita juga dapat membezakan yang mana baik dan yang mana tak baik. kita harus meletakkan kepentingan agama islam di tingkat tertinggi sekali berbanding dengan hal yang lain. Moga kita mendapat kebaikan di dunia dan di akhirat kelak.


Aminn.
Baca lagi »
 

Copyright © 2010 • Berbual Sambal • Design by Dzignine