125x125 Ads

Kita ? Robot? Apa samanya?

Assalamualaikum,


Hai kepada semua yang mengenali.. skema la plak ayat..hehe... terutama to budak-budak BCROOM.NET yang saban hari banyak berkongsi idea...(saje je nak amik hati, kot kot dapat jadi ADMIN)





Robot?


Mesti korang agak terpinga-pinga yang tajuk entry aku kali ni. takpe takpe takpe. maybe korang lebih tertarik ngan tajuk-tajuk yang pelik. haha. Cuba kita bayangkan yang diri kita ni sebuah robot yang berkhidmat untuk tuan kita sendiri.


Adakah kita nak jadi robot yang tak mendatangkan apa apa kepada tuan nya?


Robot merujuk kepada kita, tuannya pula merujuk kepada ALLAH s.w.t. Ini bermakna adakah kita nak menjadi seorang hamba yang terlalu leka dengan kesenangan yang kita nikmati pada hari ini sehingga mengabaikan tanggungjawab kita terhadap ALLAH s.w.t. Kita lihat pada hari ini, ramai rakan kita yang telah menyimpang jauh dari landasan yang sebenar. 


Adakah kita mampu berdiam diri ?



 

Jadi, kita harus menjadi mursyid kepada rakan rakan kita agar dapat sama sama membimbing antara satu sama lain agar kembali kepada landasan yang sebenar yang mencari keredhaan ALLAH s.w.t. dan janganlah menjadi seperti sebuah robot yang tak berguna kepada tuannya. 


Apabila robot itu tidak mendatangkan manfaat kepada tuannya, pasti tuannya akan mencabut plug atau bateri pada badan robot itu.


 

*tentu sekali kita akan rasa menyesal dengan apa yang kita lakukan dahulu. masa berjalan begitu pantas. sedar ataupun tidak sedar kita meningkat dewasa. dunia persekolahan sudah kita tinggalkan. kini, kita menempuh dunia yang sebenar yang banyak cabaran. jadi, kita harus menyiapkan diri agar tidak leka dengan berbagai bentuk sogokan yang cuba untuk melemahkan kita terutamanya umat islam.


kata-kata orang yahudi

"Jangan harap kamu (umat islam) dapat mengalahkan kami selagi jumlah solat berjemaah di masjid pada waktu subuh tidak seramai jumlah umat islam solat hari jumaat."


Wassalam

5 comments:

{ atiqah saayan } at: 17 Januari 2012 pada 3:35 PTG berkata...

banyak iktibar yang boleh di ambil dari entry ni

1. jadi manusia yang berguna, yang menurut segala peintah Allah

2. bimbing kawan2 agar mereka tak tersasar dari landasan Islam

itu yang nina dapat :D

{ Unknown } at: 17 Januari 2012 pada 3:38 PTG berkata...

comel danbo tuh :syg

{ Noah Navas } at: 17 Januari 2012 pada 3:41 PTG berkata...

alhamdulillah..
^^

{ ilyia syafira } at: 17 Januari 2012 pada 3:47 PTG berkata...

alhamdulillah . semakin bijak berfikir . :)

{ Noah Navas } at: 17 Januari 2012 pada 4:21 PTG berkata...

reynn : comel :malu
kekura: alhamdulillah...semakin matang noh...:malu

 

Copyright © 2010 • Berbual Sambal • Design by Dzignine